Na konferencję zapraszamy wszystkie osoby zainteresowane rozwojem dzieci w pierwszych latach życia, a w szczególności nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Prezentowane treści zostały dobrane pod kątem praktyki w przedszkolach i klasach 1-3.
Pierwsze lata życia to fundament, na którym buduje się przyszłość dziecka, to okres największej neuroplastyczności mózgu. Co my dorośli powinniśmy wiedzieć, żeby wspierać rozwój dzieci i dać im to, czego w okresie najintensywniejszego rozwoju mózgu najbardziej potrzebują, a czego powinniśmy unikać? Które z naszych intuicji prowadzą nas na manowce i pogłębiają problemy? Co w pierwszych latach życia dzieci ma kluczowe znaczenie dla ich rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego?
dr Marzena Żylińska – zajmuje się metodyką, prowadzi szkolenia i warsztaty dla nauczycieli, jest autorką artykułów i książek dla nauczycieli (m.in. Neurodydaktyka, Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się (red.)), atakże dla dzieci (m.in. A co za to dostanę?, Szkoła na marę szyta). Przez wiele lat kształciła przyszłych nauczycieli i prowadziła seminaria metodyczne. Zajmuje się również tworzeniem materiałów dydaktycznych, umożliwiających uczniom rozwijanie kreatywności, autonomii i krytycznego myślenia. Założyła i prowadzi Fundację Budząca Się Szkoła, której celem jest inicjowanie oddolnych zmian systemu edukacji. Prowadzi też firmę szkoleniową Edukatorium i wydawnictwo, wydające książki związana z edukacją. Marzy o szkołach, do których uczniowie i nauczyciele będą chodzić z radością. Wierzy, że wszystko jest możliwe o tyle, o ile sami uwierzymy, że mamy wpływ na to, jak wygląda świat wokół nas. Jeśli chcemy, żeby był lepszy, musimy stworzyć nowy model szkoły, który będzie lepiej odpowiadać na potrzeby uczniów i zostanie oparty nie na przekonaniach, ale na aktualnej wiedzy naukowej.
PROGRAM
Poniedziałek, 19 maja 2025
9:30 –9:40 – powitanie uczestników
9:40 –10:50 – dr Marzena Żylińska – Dzieciństwo to nie wyścigi. Jak wspierac rozwój dzieci
10:50 –11:20 – Ewa Piątek – Jak tworzyć budzące się przedszkole
11:20 –12:50 – prof. Marek Kaczmarzyk i Dawid Mędrala – Mózgi wyjątkowo wrażliwe. O konsekwencjach doświadczeń wczesnego dzieciństwa
12:50 –13:20 – przerwa na lunch
13:20 –14:25 – dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska – Jak poprzez doświadczanie budować u dzieci rozumienie pojęć abstrakcyjnych w naukach ścisłych
14:25 –15:45 – Agnieszka Misiak – O co warto zadbać, aby relacja nauczyciel-dziecko była dobra i bezpieczna
15:45 –16:00 – Zakończenie konferencji
16:00 – Open space – Przestrzeń na pytania i rozmowy z prelegentami